سایت تخصصی مدیریت دانش
توسعه دانش محور / Vahid Eslami, Knowledge Management Special Weblog: Since 2009
نویسنده: وحید اسلامی - ۱۳٩٠/۱٠/۱٠

جایزه سازمان‏های دانشی برتر یا همان جایزه MAKE، هر ساله توسط شبکه جهانی دانش به برترین شرکت های دنیا در حوزه مدیریت دانش اعطا می گردد. 

این شرکت ها به عنوان سازمان های متعالی در 8 شاخص اصلی جایزه سازمان دانشی برتر می باشند:

  1. توسعه توانمندی های دانشگران از طریق همراهی و هدایت مدیریت ارشد سازمان
  2. بهبود و توسعه سطح فرهنگ دانش محور 
  3. ایجاد و حفظ محیطی تعاملی برای تسهیم و تشریک دانش 
  4. توانمندی مدیریت دانش مشتریان 
  5. بیشینه سازی ارزش سرمایه های فکری سازمان و توانمندی مدیریت سرمایه های فکری
  6. ارائه خدمات، محصولات و راهکارهای دانش محور 
  7. خلق و تبدیل شدن به سازمان یادگیرنده 
  8. خلق ارزش برای ذینفعان از طریق دانش (خروجی نهایی مدل ارزیابی) 

 آنچه در ادامه ملاحظه خواهید کرد چند دیدگاه پیرامون برگزاری نخستین جایزه سازمان‏های دانشی برتر در ایران و بررسی نقاط ضعف و قابل بهبود آن می باشد:

1. صرف نظر از کلمه جایزه که در قالب تقدیرنامه و نشان مطرح است و البته در میان سازمانهای ایرانی همواره هدف اصلی گرفتن جایزه بوده و انگیزه آنها را برای نمایشی رفتار کردن در مدیریت دانش دو چندان کرده است. هدف غایی جوایز مدیریتی، در درجه اول، شناخت صحیح از وضع موجود، شناخت نقاط ضعف و نقاط قابل بهبود شرکت می باشد و سپس جهت گیری و هدفگذاری سازمان جهت ارتقای موقعیت خود، اما متاسفانه آنچه در نخسین دوره بیشتر نمایان بود نگاه صرفاً نمایشی به جایزه بدون نگاه منطقی به آن می باشد که البته در این راستا متولیان و برگزارکنندگان جایزه نیز نتوانستند جهت و هدف اصلی جایزه را در بین شرکت کنندگان جا بیاندازند. 

2. باید تیمی از مدیران، کارشناسان و خبرگان مدیریت دانش با دقت کافی محتوای گزارش ارزیابی و بازخور که از طرف دبیرخانه جایزه MAKE ارائه خواهد شد، را بررسی و تحلیل کنند و بدون جانبداری، نکات مهم آن را با توجه به سطح بلوغ خود در مدیریت دانش استخراج و با اولویت بندی در دستور کار سازمان قرار دهند. بدون این اقدامات می توان به جرات گفت، حضور و ارزیابی در فرایند جایزه اتلاف وقت بوده است. از مدزدگی و تحلیل های فاقد کارشناسی در تعریف پروژه های بهبود در مدیریت دانش سازمان جداً باید پرهیز کرد. 

3. نکته ای که شاید بسیاری از شرکت کنندگان به اینجانب نیز مطرح نمودند، این بود که ترکیب استفاده از داوران جایزه که تعدادی از آنها از اعتبار علمی، اجرایی و شخصیتی لازم در حوزه مدیریت دانش، نوآوری و سرمایه فکری برخوردار نیستند و به نظر می رسد در انتخاب این افراد توجهات لازم صورت نپذیرفته و تا حدود زیادی بر اساس روابط و به صورت سلیقه ای رفتار شده است. شکل گیری جامعه ارزیابان و داوران جایزه و ارائه آموزش های تخصصی جایزه MAKE به آنها و برگزاری جلسات ویژه بحث و تبادل نظر می‏تواند قدمی اساسی برای رشد توانمندی های ارزیابان و در ارتقای فرایند ارزیابی جایزه موثر باشد. 

4. پس از سالها فعالیت در حوزه مدیریت دانش در سازمانهای کشور، به یک نکته اصلی در حوزه ارزیابی و سنجش فعالیتهای مدیریت دانش در سازمانها می پردازم. جایزه سازمان دانشی برتر هدف نیست بلکه وسیله و ابزاری است برای شناخت دقیق سازمان از منظر مدیریت دانش، نوآوری و سرمایه فکری و عطش سازمان جهت شناخت ضعف ها و نقاط قابل بهبود برای رسیدن به قله های موفقیت در مدیریت دانش است. متنی می خواندم که حدیث زیبایی با این مضمون را یادآور شده بود " کسی که تو را دوست دارد از تو انتقاد می کند و کسی که با تو دشمنی دارد از تو تعریف و تمجید می کند " .  

5. با توجه به اینکه اجرای جایزه MAKE کار جدیدی در کشور است، ضروری است که در این راستا فعالیت هایی جهت تصحیح نگاه شکل گرفته در اولین دوره برگزاری جایزه انجام گردد. از جمله این زمینه ها می توان به مواردی مثل جلب نظر متخصصین و اساتید این حوزه، ایجاد شرایط لازم برای هم اندیشی و ایجاد وفاق در میان تمامی ذینفعان، اتخاذ رویکرد مسئولیت اجتماعی در فرایند ارزیابی جایزه بدون در نظر داشتن دیدگاههای کسب و کاری و سودانگارانه و... می باشد. در آخر لازم به ذکر است که یکی از اقدامات مهم دیگر پس از برگزاری نخستین دوره جایزه سازمان دانشی برتر در ایران، تحلیل یافته‏ها و نتایج بدست آمده در سال اول اجرای جایزه است. این کار باید با مشارکت ارزیابان، مجریان و سازمان های حاضر در فرایند ارزیابی صورت گیرد.  نکته دیگر بازنگری در روش‏های آموزش ارزیابان و داوران است که باید زمینه‏های انتقال دانش و تجربه و همسان شدن برداشت ارزیابان و داوران از انتظارات مدل جایزه MAKE فراهم شود. 

وحید اسلامی
نزدیک به 6 سال از عمر این وبلاگ می گذرد. اینجا بخشی از پایگاه تجربیات کاربردی من در حوزه مدیریت دانش، مالکیت فکری و توسعه دانش بنیان است. به مدیریت دانش متعارف و تاریخ مصرف گذشته اعتقادی ندارم چون آن را موثر نمی دانم. این متفاوت دیدن و نوبینی در مدیریت دانش را سعی کرده ام در نوشته هایم بیاورم. باشد که با حمایت ها و ارائه نقطه نظرات خود، بنده را در این مسیر یاری نمائید. شماره تماس: 09125795576 (وحید اسلامی) ایمیل: Ve_eslami@yahoo.com
نویسندگان وبلاگ:
مطالب اخیر: