سایت تخصصی مدیریت دانش
توسعه دانش محور / Vahid Eslami, Knowledge Management Special Weblog: Since 2009
نویسنده: وحید اسلامی - ۱۳٩۱/۱٠/۱٥

                           

دانش در دهه دوم قرن 21 در اصل یعنی بدست آوردن سود نه صرفاً بدست آوردن و اکتساب دانش، دانش باید مستقیماً در افزایش سود و بازدهی سرمایه شرکت تاثیرگذار باشد، در این صورت است که شرکت‏های ایرانی ثروتمندی خواهیم داشت. نزدیک به یک دهه از شروع اولین اقدامات انجام شده مدیریت دانش در شرکت‏های ایرانی می‏گذرد اما عامل فراموش ‏شده در مدیریت دانش، محاسبه اثرات دانش بر عملکرد و سودآوری مالی شرکت‏هاست. اغلب شرکت‏های ایرانی هنوز در همان موضوعات و مباحث اولیه مدیریت دانش مانده و درجا می‏زنند و برخی نیز دچار توهم دانش شده ‏اند و فراموش کرده ‏اند که دانش در شرایط امروز دنیا دائمی نیست بلکه لحظه‏ای است و باید به نادانسته ‏های خود اقرار کنند تا مراحل کسب منفعت و خلق ارزش افزوده از دانش برای آن‏ها باز گردد. ضرب المثلی چینی است که می‏گوید مطالعه را رها کنید و به تجارت بپردازید، آن‏ها برای سود حاصل از تجارت اهمیت فراوانی قائلند یعنی بیشتر از خود علم و دانش.

به هر حال مدیران ارشد شرکت‏ها برای کسب اطمینان از برگشت پول سرمایه‏ گذاری شده در مدیریت دانش از CKO انتظار دارند تا ارزش ‏افزوده مالی دانش، مهارت و شایستگی را به عنوان یک متغیر نامشهود محاسبه کند؟ به عنوان مثال نتایج حضور در کلاس‏ها، نشست‏ها و سمینارهای آموزشی چیست و چه تاثیری بر KPI شرکت و در نهایت ROI گذاشته است؟ به جرات می‏توان گفت در 95% سازمان‏های ایرانی، آموزش هیچ اثر بهبودی بر شاخص‏ های کلیدی عملکرد شرکت نگذاشته زیرا صرفاً افراد در فاز آموزش مانده ‏اند و اقدامی برای ارائه خدمات و محصولات به روش برتر از طریق مدیریت دانش و در نهایت فروش دانش شرکت و کسب سود از آن نکرده ‏اند. باید آستین‏ ها را بالا زد و وارد گود شد زیرا کسب انبوهی دانش در زمینه مدیریت دانش بدون تبدیل آن به ارزش افزوده برای تامین‏ کنندگان، مشتریان و در مجموع ذینفعان مثل آب در هاون کوبیدن است و حاصلی برای شرکت نخواهد داشت.

دو نکته مهم در محاسبه ROI مدیریت دانش‏ وجود دارد: 

1. با مطالعه تجارب شرکت‏های موفق دنیا در صنعت خود، پیش از سرمایه‏ گذاری در مدیریت دانش، ROI آن در برنامه ‏ریزی‏های اولیه دیده شود (تخمین ارزش حاصل از مدیریت دانش پیش از اقدام)

2. بعد از استقرار مدیریت دانش و با در نظر گرفتن طول دوره پیاده ‏سازی، میزان هزینه و سود حاصل از مدیریت دانش اندازه ‏گیری شود. به عنوان مثال بنا به گزارش مجله CIO در سال 2007، شرکت شل، هزینه سالانه مدیریت دانش را  5 میلیون دلار تخمین کرد در حالی‏که نرخ بازگشت از مدیریت دانش با اجرای استراتژی انجمن‏ های خبرگی بیش از 200 میلیون دلار بوده است یعنی 4000% ROI، شرکت سیسکو با هدف کاهش هزینه، صرفه‏ جویی و کسب سود از طریق مدیریت دانش تنها 82 میلیون دلار در سال 2008 هزینه کرد و نتیجه آن 691 میلیون دلار صرفه‏ جویی خالص و 840% ROI  بوده است.    

نمونه کاربردی اول برای شرکت‏های ایرانی؛ ROI نشان دادن روند تعداد مقالات ارائه شده توسط کارکنان شرکت در کنفرانس‏ها به صورت سالیانه نیست بلکه ارزش مالی و غیرمالی حاصل از آن مقاله است که  ROI نام دارد که می بایست منجر به ثبت پتنت و دیگر مولفه ‏های دارایی فکری شود.

نمونه کاربردی دوم برای شرکت‏های ایرانی: ROI  یعنی ایجاد محصول یا کسب و کار جدید و نشان دادن روند سودآوری محصولی که از طریق مدیریت آموخته ها و تجربیات نهفته در شرکت کسب شده است.

نویسنده: وحید اسلامی - ۱۳٩۱/۱٠/٩

                       

"دانش یعنی، دانستن اینکه گوجه فرنگی از خانواده میوه‏هاست؛ خرد یعنی اینکه گوجه فرنگی را در سالاد یا ظرف میوه‏ها قرار ندهیم؟"

از دیدگاه کاربردی و تئوریک نیز این جمله قابل اثبات است؛ دانش اقدامی است که بر پایه اطلاعات شکل گرفته و در پرتو تجارب و بسترهای آگاهانه فرد بوجود می‏آید که مشخصه اصلی آن عملی‏تر بودن است اما خرد مرتبه‏ای بالا‏تر است که ضمن بکارگیری مستمر و شایسته دانش، توان یادگیری، تجربه‏اندوزی و قدرت انتخاب و قضاوت بر اساس اصول و ضوابط معین را شامل می‏گردد. در مرتبه خرد سازمان قادر به اقدامات و انتخاب‏های مناسب در وضعیت‏های مختلف خواهد بود.

وحید اسلامی
نزدیک به 8 سال از عمر این وبلاگ می گذرد. اینجا بخشی از پایگاه تجربیات کاربردی من در حوزه مدیریت دانش، مالکیت فکری و توسعه دانش بنیان است. به مدیریت دانش متعارف و تاریخ مصرف گذشته اعتقادی ندارم چون آن را موثر نمی دانم. این متفاوت دیدن و نوبینی در مدیریت دانش را سعی کرده ام در نوشته هایم بیاورم. باشد که با حمایت ها و ارائه نقطه نظرات خود، بنده را در این مسیر یاری نمائید. شماره تماس: 09125795576 (وحید اسلامی) ایمیل: Ve_eslami@yahoo.com
نویسندگان وبلاگ:
مطالب اخیر: