سایت تخصصی مدیریت دانش
توسعه دانش محور / Vahid Eslami, Knowledge Management Special Weblog: Since 2009
نویسنده: وحید اسلامی - ۱۳٩۱/٦/۳۱

یکی از موضوعاتی که در شش ماه گذشته درخواست‏های بسیاری برای مشاوره و آموزش از سازمان‏ها دریافت کرده‏ام، بحث نقشه راه مدیریت دانش است. جالب اینکه اغلب این سازمان‏ها، پروژه‏‏ای برای پیاده‏سازی مدیریت دانش در سازمان خود انجام داده بودند اما بدون چشم‌انداز و جهت‌گیری استراتژیک در مدیریت دانش، مدام دچار آزمون و خطاهای پرهزینه می‏شدند و تازه به وجود یک نقشه راه اثربخش در مدیریت دانش پی برده‏اند و این موضوع را راهگشا می‏دادند.

 می‏توان اظهار داشت که پیاده‏سازی مدیریت دانش بدون مشخص‏نمودن نقشه راه و نیز طراحی یک برنامه زمان‏بندی مبتنی بر مقتضیات و شرایط اختصاصی سازمان جهت دستیابی به چشم انداز و اهداف استراتژیک مدیریت دانش، سبب اتلاف زمان و هزینه‏های پیاده‏سازی می‏شود.  امروزه سازمان‏ها می‌بایست مشخص کنند که کدام دانش‌ها برای سازمان حیاتی بوده و وضع سازمان در هر کدام از این حوزه‌های دانشی استراتژیک با توجه به اهداف آتی چگونه می‌باشد. با تدوین نقشه راه مدیریت دانش (برنامه‏ریزی استراتژیک مدیریت دانش) ماهیت حال حاضر دانش سازمان و آینده‏ای که برای خود متصور است معین و  استراتژی‌های لازم برای پوشش این شکاف‏های دانشی معین می‏گردد.

تدوین نقشه راه مدیریت دانش نیازمند شناسایی حوزه‌های دانشی است که تحقق اهداف استراتژیک سازمان به کسب توانمندی‌های دانشی در آن حوزه‌ها وابسته است. با شناسایی حوزه‌های دانشی و مشخص‌‏نمودن جریا‏ن‏های دانشی میان آن‌ها باید نسبت به شناسایی میزان توانمندی‌های دانشی فعلی سازمان در هر یک از حوزه‌ها و نیز شناسایی سطح مطلوب توانمندی‌های دانشی در هر یک از حوزه‌ها با توجه به اهداف استراتژیک سازمانی اقدام نمود. با این کار، سازمان از شکاف‌های دانشی خود در هر یک از حوزه‌های دانشی آگاهی یافته و با اولویت‌بندی شکاف‌های دانشی به نسبت اهمیت آن‌ها در دستیابی سازمان به اهداف از پیش تعیین شده، بستر برنامه‌ریزی به منظور پیاده‌سازی مجموعه استراتژی‏های ارتقا وضعیت دانشی سازمان فراهم می‌آید. 

نویسنده: وحید اسلامی - ۱۳٩۱/٦/۱۱

عوامل موثر بر عملکرد کارکنان عمدتاً از رهگذر آموزش و ایجاد انگیزه توسعه می‏یابد زیرا عملکرد اثربخش و کارای پرسنل بواسطه ایجاد اهرم‏های انگیزشی و توانمندی‏های دانشی آنهاست. نظام آموزش و نظام مدیریت دانش هر دو هدفی مشترک دارند به نام ارتقا و افزودن سطح دانش کارکنان، به همین دلیل در ساختارهای نوین مدیریت دانش و مدیریت آموزش جایگاهی خاص برای مدیر ارشد یادگیری (CLO) لحاظ گردیده است.

در یکی از سازمانها مشغول هم‏راستایی دستورالعمل‏ها و رویه‏های مدیریت دانش با فرایندهای منابع انسانی بودیم که بحثی مطرح شد با این عنوان که نقش آموزش برای افراد جدیدالاستخدام با توجه به دو متغیر انگیزه و دانش چیست؟ چند روزی روی این قضیه کار کردم تا اینکه یک مدل دو بعدی را با توجه به نیازهای آن سازمان بازسازی و طراحی نمودم که این مسئله را به خوبی بیان می‏کرد. یادم می‏آید روزی یکی از اساتید دوره تحصیل گفت که این مدل‏های دو بعدی ابزاری برای کارشناس خوب بودن است. 

                     

 اگر نیروی جدید هم دانش پایینی داشته باشد و هم انگیزه پایین، مشکل در اینجا فرایند تامین و جذب منابع انسانی است که فرد به خوبی شناسایی و انتخاب نشده است. حالت بعدی زمانی است که فرد استخدام شده دانش بالایی دارد اما انگیزه‏اش پایین است؟ اینجا نیز آموزش فرد تازه استخدام شده نمی‏تواند موثر باشد بلکه طراحی و اجرای آموزش‏هایی که توانایی مدیر را در ایجاد اهرم‏های انگیزشی برای تحریک نیروی جدید افزایش دهد، کارساز خواهد بود. حالت دیگر زمانی پیش می‏آید که فرد هم دانش و هم انگیزه بالایی دارد که در اینجا نیز آموزش نقشی نخواهد داشت و فراهم‏آوردن زمینه ارتقای شغلی فرد راهکار بهتری است.

اما آموزش کجا نقش و کاربرد دارد؟

جایی که انگیزه فرد بالاست اما دانش او پایین است که برای پر کردن شکاف دانشی می‏توان از آموزش با شکل‏های مختلف، استفاده نمود. 

نویسنده: وحید اسلامی - ۱۳٩۱/٦/۳

مدتی است سعی می‏کنم از طریق سازمانهای معتبر جهانی که کشورهای دنیا را در موضوعاتی مثل نوآوری، دانش، فناوری، فضای کسب و کار و توسعه منابع انسانی رتبه بندی می کنند، به شاخص‏ها و جایگاه ایران در این رتبه بندی‏ها برسم که هر بار با مشاهده جایگاه نامناسب ایران بیش از پیش خاطرم آزرده می‏شود و  هر چه می‏خواهم به خود امید دهم نمی‏توانم و نگرانی از آینده برایم تشدید می‏شود. چند روز پیش به دعوت یکی از دوستان در یکی از همایش‏های علمی حضور پیدا کرده بودم، چند نفر از سخنرانان همایش از مسئولین بلندمرتبه دولتی بودند و جالب اینکه بیشتر زمان صحبت خود را به تعریف و تمجید از وضعیت نوآوری، علم و فناوری ایران در سطح بین المللی اختصاص داده بودند، همان لحظه به اینترنت وصل شدم و چند سایتی که جایگاه کشورها را در حوزه‏هایی که مبنای صحبت آن سخنران بود باز کردم و به یکی از دوستان که در کنارم نشسته بود نشان دادم و این دوست عزیز با تعجب و برای اینکه سخنران فکر نکند که با جماعتی ساده لوح و بی اطلاع روبه روست و تنها برای تلنگری به آن فرد سخنران، آدرس تمامی این سایت‏های جهانی را در برگه‏ای نوشت و بالای آن برگه جمله‏ای با این مضمون نوشت که لطفاً از گفتن واقعیت‏ها و نقاط ضعف نهراسید و برگه را تحویل آن فرد مسئول داد....

یکی از این شاخص های معتبر جهانی و جایگاه ایران در ادامه معرفی می شود:


ادامه مطلب ...
وحید اسلامی
نزدیک به 6 سال از عمر این وبلاگ می گذرد. اینجا بخشی از پایگاه تجربیات کاربردی من در حوزه مدیریت دانش، مالکیت فکری و توسعه دانش بنیان است. به مدیریت دانش متعارف و تاریخ مصرف گذشته اعتقادی ندارم چون آن را موثر نمی دانم. این متفاوت دیدن و نوبینی در مدیریت دانش را سعی کرده ام در نوشته هایم بیاورم. باشد که با حمایت ها و ارائه نقطه نظرات خود، بنده را در این مسیر یاری نمائید. شماره تماس: 09125795576 (وحید اسلامی) ایمیل: Ve_eslami@yahoo.com
نویسندگان وبلاگ:
مطالب اخیر: