سایت تخصصی مدیریت دانش
توسعه دانش محور / Vahid Eslami, Knowledge Management Special Weblog: Since 2009
نویسنده: میلاد پدیدار فرد - ۱۳٩٢/۱۱/٢٦

    

مدیریت دانش هیچگاه نمی تواند به تنهایی کار کند، در واقع با تمامی دیسیپلین‏های مدیریت سازمان شراکت دارد و نیاز دارد تا با آن‏ها هم راستا و هماهنگ شود تا بتواند در سازمان جایگاه خود را به طور کامل مشخص و تثبیت نماید. چالش اصلی، ایجاد خط همکاری مناسب میان مدیریت دانش با دیگر شرکاء مدیریت (دوایر سازمانی) می باشد، بدون اینکه بیش از اندازه درگیر ماهیت آنها شود. حتی زمانیکه مدیریت دانش به دپارتمان دیگری گزارش می دهد، می‏بایست کاملاً هویت خود را حفظ کند. به طور کلی می توان شرکاء مدیریت دانش را در سازمان به هفت واحد زیر تقسیم کرد: مدیریت منابع انسانی، مدیریت پروژه، تحقیق و توسعه، دپارتمان عملیات، فن‏آوری اطلاعات، فروش و بازاریابی، استراتژی

 در این بخش به  نحوه همکاری بهینه میان مدیریت دانش و 2 شریک آن خواهیم پرداخت و در بخشهای بعدی پارتنرهای دیگر را بررسی خواهیم کرد.

مدیریت دانش و منابع انسانی

دارایی های مشهود مدت زیادی است که شناسایی شده اند و توسط ابزارهایی به خوبی مدیریت می شوند. اما امروز توجه به سمت دارایی های نامشهود از جمله دانش معطوف شده است. اکثر دارایی های سازمان یک مالک شناخته شده دارند:

  • پول مالک مشحصی به نام واحد مالی دارد.
  • مشتریان معمولا دارایی واحدهای فروش، بازاریابی و خدمات مشتریان هستند.
  • محصول مالکی مستقیم به نام واحد تولید دارد.

 اما هیچ یک از واحدها مسئول مهمترین دارایی سازمان که همان دانش است نمی‏باشد. با توجه به اینکه واحد منابع انسانی مالک دارایی‏های انسانی میباشد، اغلب شاهد هستیم که این واحد مسئولیت دانش سازمان را نیز بر عهده میگیرد. حال واحد منابع انسانی، مدیریت دانش را از کجا باید آغاز نماید؟

چهار مرحله برای این کار وجود دارد:

  1. ارزیابی وضعیت مدیریت دانش سازمان
  2. اطمینان از حمایت و همراهی مدیریت ارشد و ارزیابی فرهنگ سازمان برای شناسایی موانع بالقوه در پیاده سازی اثربخش مدیریت دانش
  3. اجرای ممیزی دانشی برای تعیین اینکه سازمان چه دانشی هایی دارد، کدام دانش ها در معرض خطر هستند و کدام دانش ها برای مدیریت سازمان کلیدی است.
  4. تدوین یک استراتژی دانشی

مدیریت دانش و تحقیق و توسعه

در بسیاری از سازمان‏ها، مدیریت دانش در واحد تحقیق و توسعه قرار داده می ‏شود. تفکر پشت موضوع این است که تحقیق و توسعه مربوط به نوآوری بوده و نوآوری در خصوص دانش است. بنابراین دانش زیرمجموعه تحقیق و توسعه می‏باشد؛ شما اغلب چنین ساختاری را در شرکت‏های داروسازی شاهد هستید. به هر حال مدیریت دانش چیزی بیش از نوآوری بوده و شامل تجاری سازی آن نوآوری ها نیز می‏شود. مدیریت دانش می تواند به تحقیق و توسعه کمک نماید تا در مدیریت کسب و کار نوآوری نماید و همچنین می تواند به تحقیق و توسعه کمک نماید تا دانش جدید را کسب و انتشار دهد و سپس به کسب و کار در جمع آوری و توسعه دانش جدید کمک نماید تا به استاندارد و بهترین تجربه تبدیل شود.

نویسنده: وحید اسلامی - ۱۳٩٢/۱۱/٢٤

   

سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران اولین میزگرد مدیریت دانش را با هدف تبیین نقش مدیریت دانش در بهبود عملکرد و ارتقای فرآیندهای کاری سازمان برگزار کرد.  این نشست با تلاش گروه مشاوران جوان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران و همکاری هسته مطالعات و کمیسیون تحول اداری برگزار گردید. در این میزگرد بنده نیز در خصوص ادبیات عملیاتی مدیریت دانش و ضرورت حرکت به سمت آن به مدت یک ساعت و نیم افتخار سخنرانی داشتم.

وحید اسلامی
نزدیک به 6 سال از عمر این وبلاگ می گذرد. اینجا بخشی از پایگاه تجربیات کاربردی من در حوزه مدیریت دانش، مالکیت فکری و توسعه دانش بنیان است. به مدیریت دانش متعارف و تاریخ مصرف گذشته اعتقادی ندارم چون آن را موثر نمی دانم. این متفاوت دیدن و نوبینی در مدیریت دانش را سعی کرده ام در نوشته هایم بیاورم. باشد که با حمایت ها و ارائه نقطه نظرات خود، بنده را در این مسیر یاری نمائید. شماره تماس: 09125795576 (وحید اسلامی) ایمیل: Ve_eslami@yahoo.com
نویسندگان وبلاگ:
مطالب اخیر: