سایت تخصصی مدیریت دانش
توسعه دانش محور / Vahid Eslami, Knowledge Management Special Weblog: Since 2009
نویسنده: وحید اسلامی - شنبه ۱ تیر ۱۳٩٢

نوآوری پایه و اساس ایجاد سازمانی همواره سودآور و ارزش‏آفرین است. با نگاهی به عملکرد سال‏های اخیر شرکتهایی مثل 3M، GE، Coca Cola، Apple و حتی تعدادی از شرکت‏ های ایرانی می‏ توان مشاهده نمود که نوآوری و سودآوری از طریق تجاری ‏سازی دانش به صورت یک عامل موفقیت آمیز برای این شرکتها در آمده است. البته باید به این مورد توجه شود که نوآوری شامل دو مرحله اختراع و تجاری ‏سازی است. مسئله‏ای که در حال حاضر در برخی از سازمان‏های موفق ما وجود دارد این است که این چرخه با پیچیدگی‏ های زیادی همراه است. برخی شرکت‏ های ما که دانش در آنها تاثیر مستقیمی در ارائه محصولات و خدماتشان دارد هر از چندگاهی محصول یا خدمتی نوآورانه ارائه می‏ کنند اما این نوآوری یا دانش جدید برای آنها پولساز نمی‏ شود؛ دلیل آن چیست؟ پاسخ این است که در سودآوری بنگاه از نوآوری دو عامل تعیین کننده است:

  1.  تقلیدناپذیری
  2.  دارایی‏ های مکمل

یعنی ممکن است شما از طریق آموزش، تجربه سازمانی و سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه و هر چیز دیگری، محصول یا خدمتی جدید ارائه کنید اما بدلیل اینکه از سرمایه ارتباطی مطلوبی برخوردار نیستند نتوانید آن سودآوری مورد انتظار را بدست آورید و شرکت دیگری با تقلید دانش شما و دسترسی به کانال های توزیع بیشتر، روابط بهتر با بازار هدف و بازاریابی بهتر محصول یا خدمت اختراع شده توسط شما دچار سودهای کلانی شود.

بنابراین مهمترین عامل نوآوری، مدیریت اثربخش دانش و جهت دهی فعالیت‏های مدیریت دانش برای ایجاد سازمانی نوآور است زیرا دیگر به اندازه کافی در فضای مدیریت دانش ایران درباره کلیدواژه ‏های مدیریت دانش، سازمان دانش محور و سازمان یادگیرنده نوشته و گفته شده و چاره‏ ای جز حرکت پرشتاب‏ تر به سمت ایجاد سازمانی نوآور نداریم زیرا فقط با این کار است که بازدهی دانش افزایش می‏یابد. رقابت نیازمند به نوآوری مستمر است  و محرک اصلی این نوآوری دانش است. سازمان باید به این موضوع فکر کند که آیا دانش ‏های امروز را برای کارهای دیگر نیز می‏ توانم استفاده کنم یعنی استفاده‏های دیگر از دانش که نوعی نوآوری خواهد بود. فرایند تولید دانش جدید و تبدیل آن به محصول یا خدمت به چند عامل اصلی بستگی دارد. اولین عامل سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه است. سازمانی که به میزان بیشتری در R&D سرمایه گذاری کرده معمولاً نسبت به سایرین به ازای هر واحد پول صرف شده در تحقیق و توسعه، اختراعات و نوآوری‏ های بیشتری را داشته است. هر عاملی که مسیر نوآوری را سد می ‏نماید مانند برنامه ریزی بیش از حد یا نشان ندادن بردباری در برابر اشتباهات باید از میان برداشته شود. از طرفی تقلید از دانش سایر سازمان‏ها در برخی موارد باعث پیشی گرفتن شده است اما راهکار اصلی تشویق به نوآوری و تولید دانش جدید است زیرا در پاره‏ای از اوقات تقلید کردن سخت و دشوار است.

وحید اسلامی
نزدیک به 8 سال از عمر این وبلاگ می گذرد. اینجا بخشی از پایگاه تجربیات کاربردی من در حوزه مدیریت دانش، مالکیت فکری و توسعه دانش بنیان است. به مدیریت دانش متعارف و تاریخ مصرف گذشته اعتقادی ندارم چون آن را موثر نمی دانم. این متفاوت دیدن و نوبینی در مدیریت دانش را سعی کرده ام در نوشته هایم بیاورم. باشد که با حمایت ها و ارائه نقطه نظرات خود، بنده را در این مسیر یاری نمائید. شماره تماس: 09125795576 (وحید اسلامی) ایمیل: Ve_eslami@yahoo.com
نویسندگان وبلاگ:
مطالب اخیر: