سایت تخصصی مدیریت دانش
توسعه دانش محور / Vahid Eslami, Knowledge Management Special Weblog: Since 2009
نویسنده: وحید اسلامی - پنجشنبه ٢٥ مهر ۱۳٩٢

این روزها درگیر دو پروژه اجرایی سنگین و برگزاری دوره ‏های آموزشی مدیریت دانش هستم و علیرغم اینکه زودتر از اینها می‏خواستم این مطلب را در وبلاگ منتشر کنم اما این توفیق زودتر از این حاصل نشد. اکنون هم در تعطیلات در حال آماده ‏سازی اسلاید برای دوره ‏های آموزشی استخراج دانش و مدیریت دانش در هفته ‏های بعد هستم که در دو شرکت نفت و گاز کشور برگزار خواهد شد.

       

در جدیدترین گزارش ارائه شده، ارزش برند اپل معادل با 98.3 میلیارد دلار است و در این اوضاع خراب اقتصاد جهانی کاری که اپل انجام داده رکوردی تاریخی است که ارزش برند خود را نسبت به سال قبل 28 درصد افزایش داده در حالی که کوکاکولا که 13 سال رتبه یک بوده و همواره ارزش برندش بالاترین رتبه را در بازار داشته، در سال 2013 از اپل شکست خورد و به رتبه سوم تنزل پیدا کرد. یکی از مولفه ‏های اصلی سرمایه گذاری بر دارایی‏ های نامشهود، برند سازمان است که شرکت اپل را از سایر رقبا متمایز می‏ کند. از طرفی یکی از مهم‏ترین جنبه‏ های مدیریت سرمایه ‏فکری، سنجش سرمایه‏ های فکری سازمان با شاخص‏های مالی است که نمودش در ارزش برند یک شرکت نمایان می ‏شود. البته این نکته قابل ذکر است که مدیریت سرمایه فکری مسیری متفاوت از پیاده ‏سازی مدیریت دانش را می‏ پیماید و مفهومی بسیار گسترده ‏تر است که شامل تمامی سرمایه ‏های ناملموس سازمان‏هاست و تنها سرمایه دانشی را در بر نمی‏ گیرد. نقش برند اپل به عنوان یک سرمایه نامشهود تاثیر مستقیمی بر درآمدزایی و اثرگذاری در ذهن مشتریان داشته و موجب این شده که بالاترین عملکرد مالی را در میان تمامی شرکت‏ها در سال 2013 داشته باشد. افزایش ارزش برند اپل را باید مدیون فروش بالای آیفون، آی‏پد، مک بوک، آی‏پاد و آی‏مک ‏های این شرکت دانست به ویژه در بازار چین و این یعنی تاثیر برند اپل در خریداران که موفقیت مالی فوق العاده ای را برایش به ارمغان آورده است. موفقیت های اپل پایانی ندارد زیرا آنها در سال 2013 در رتبه ‏بندی Best & Worst Notebook Brands برای چهارمین سال متوالی بالاترین رتبه را در بین شرکت ‏هایی که لپ تاپ می‏ سازند کسب کرد و تمایز و نوآوری اپل در محصولاتش در این رتبه بندی بیش از بیش نمایان شد. رتبه بعد را Lenovo از چین بدست آورد. در رتبه بندی Fortune 500 2013 نیز اپل سودآورترین شرکت آمریکایی و رده ششم پردرآمدترین شرکتهای امریکایی است. اگر چه استیو بالمر مدیرعامل مایکروسافت، صفت شرکتی اهل مد را به اپل داده و آنها را با صفت شیک معرفی نموده اما قدر مسلم آن است که اپل دارای کارکنانی داناتر، ساختار چابک‏تر، مدیریت بهتر، قابلیت بیشتر، فرهنگ بالاتر، سرمایه ارتباطی با ارزشتر و یادگیری بیشتری است که توانسته با این توان بالای مالی سود بیشتری را نصیب سهامداران کند و بیشتر از رقبای خود به مدیریت سرمایه فکری توجه نشان داده است.

امروزه جایگاه برندهای یک کشور نشاندهنده وضعیت توسعه یافتگی آن کشور است. رتبه ‏بندی موسسه اینتربرند از مهم‏ترین تلاش ‏های حوزه مدیریت سرمایه‏ فکری به حساب می ‏آید که توجهی جدی به سرمایه دانشی، تجاری ‏سازی نوآوری، توجه به ارزش سرمایه فکری و محاسبه ارزش برند دارد. هنر توسعه دارایی‏ های نامشهود و تهیه ترازنامه سرمایه فکری در شرکتی مثل اپل به عنوان یک ضرورت شناخته می‏شود. سه مولفه کلیدی؛ تحلیل قدرت رقابتی برند، نقش برند در تصمیم گیری خرید مشتریان و سود اقتصادی حاصل از برند در انتخاب رتبه اول برای این سیب گاز زده موثر بوده است. برند با وجود اینکه مفهومی نامشهود و غیرملموس است اما پدیده‏ای مالی است و معرف ارزش پولی عملکرد سازمان است. به عنوان مثال کیفیت محصول عاملی غیرمالی و مشهود است. اما میزان تاثیرگذاری برند اپل در توسعه بازارهای جدید، توسعه رضایت مشتریان، افزایش بازدهی سرمایه و غیره موجب متحیر شدن همگان از عملکرد این غول تکنولوژی شده است.

آنچه از اپل در این سالها دیده ام مصداق بیت زیبای شعری از مجتبی کاشانی است که می‏گوید:

نو بگوییم و نو بیندیشم /  عادت کهنه را به هم بزنیم


مرگ استیو جابز در سال ۲۰۱۱، یکی از غم انگیزترین رویدادهای دنیای فناوری طی سالهای اخیر به شمار می ‏رود به طوریکه که فیلم مستند جابز 2013 که اخیراً ساخته شده چگونگی تبدیل شدنش به یک اسطوره و نابغه دنیای تکنولوژی را بازگو می‏کند. یاد مصاحبه بیل گیتس در خصوص جابز، دوست و رقیب قدیمی ‏اش با شبکه سی بی اس پس از مرگ او افتادم که بغضش ترکید و گفت: جهان به ندرت کسی مثل جابز را به خود دیده و تاثیری که او بر تکنولوژی گذاشته برای چند نسل بعدی قابل لمس خواهد بود که او واقعاً چه مرد بزرگی بود و من دلم برای استیو بزرگ فوق العاده تنگ خواهد شد... او در ادامه گفت که چگونه Silicon Valley را به عنوان مقر غول‏های دنیای IT  طی دوستی و رقابت 35 ساله با هم ساختند به طوریکه در حال حاضر سالیانه میلیادها دلار در این منطقه تولید می‏شود و جزو 12 منطقه گران قیمت دنیا برای ایجاد دفتر کاری است و بسیاری از شرکتهای برتر تکنولوژی مثل Yahoo، Hp، Intel، Google, Microsoft e-bay, Asus و غیره دفاتر اصلی‏ شان در این منطقه است. سیب‏ های گاز زده‏ای که پس از مرگ وی در جلوی خانه ‏اش گذاشته بودند لحظه ای ناب و به ‏یادماندنی شد.

اکنون شرکتی که  این اسطوره دنیای تکنولوژی آن را تاسیس و بازسازی کرد در سال 2013 در صدر برترین برندها قرار گرفته و سیب گاز زده محبوب ترین آرم دنیاست و شاید حالا دیگر محبوب ترین میوه دنیا نیز باشد.  وقتی در فیلم سخنرانی در دانشگاه استنفورد می‏گوید همین که فکر می‌کنم به زودی می‌میرم، مهم‌ترین ابزاری است که کمکم می‌کند بهترین گزینه‌ها را انتخاب کنم، او را به عنوان شخصیتی که جور دیگر دیدن و متفاوت فکر کردن را بهتر از هر کس دیگری عملی نمود، نشان می‏دهد.  آیزاکسن در کتاب زندگی نامه استیو جابز آورده که در آگهی تبلیغاتی "متفاوت فکر کن" اپل آمده بود: به افتخار کسانی که دنیا را جور دیگری می‌بینند. ممکن است بعضی‌ها آن‌ها را دیوانه پندارند، ولی به چشم ما نابغه‌اند. چون دنیا را همان‌هایی تغییر می‌دهند که آنقدر دیوانه‌اند که فکر می‌کنند از پس این کار بر می‌آیند. پس از آن تبلیغ جابز در یک سخنرانی گفت که اپل برای کسانی است که دید وسیعی دارند و فقط نوک انگشتانشان را نمی‌بینند و می‌خواهند از کامپیوتر استفاده کنند تا به کمک آن دنیا را تغییر دهند و حتماً می توان گفت که متفاوت اندیشیدن و نوآوری با آرم اپل گره خورده است زیرا نیوتن نیز با آن سیب مشهورش جاذبه زمین را کشف نمود.

وحید اسلامی
نزدیک به 8 سال از عمر این وبلاگ می گذرد. اینجا بخشی از پایگاه تجربیات کاربردی من در حوزه مدیریت دانش، مالکیت فکری و توسعه دانش بنیان است. به مدیریت دانش متعارف و تاریخ مصرف گذشته اعتقادی ندارم چون آن را موثر نمی دانم. این متفاوت دیدن و نوبینی در مدیریت دانش را سعی کرده ام در نوشته هایم بیاورم. باشد که با حمایت ها و ارائه نقطه نظرات خود، بنده را در این مسیر یاری نمائید. شماره تماس: 09125795576 (وحید اسلامی) ایمیل: Ve_eslami@yahoo.com
نویسندگان وبلاگ:
مطالب اخیر: