سایت تخصصی مدیریت دانش
توسعه دانش محور / Vahid Eslami, Knowledge Management Special Weblog: Since 2009
نویسنده: وحید اسلامی - پنجشنبه ۱٠ اردیبهشت ۱۳٩٤

متاسفانه در ایران بارها مشاهده کردیم که بسیاری از سازمانها به هنگام پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان خود به تکرار همان اشتباهاتی می پردازند که قبلاً دیگران انجام داده اند. APQC تحقیقی بر روی شرکتهای پیشرو در مدیریت دانش انجام داد و مشخص شد که این سازمانها اساس کار خود در حوزه کسب و کار و صنعت را بر روی استفاده از Best Practices گذاشته اند. آنها نخست یک Business Case (مورد کسب و کار برای شروع مدیریت دانش) انتخاب کرده اند و از آن برای حمایت مدیریت استفاده کرده اند.

در این یادداشت میخواهیم به شرکت آزمایشگاه های باکمن که مصداق واقعی یک Best Practice است، بپردازیم.

شرکت آزمایشگاه‏های باکمن یک شرکت خصوصی است که بیش از 500 محصول تخصصی شیمیایی و خدماتی در  زمینه فناوری‏های کاغذسازی، تصفیه آب صنعتی، مواد چرم شیمیایی، پارچه و پلاستیک فعالیت می کند. «باب باکمن» مدیرعامل و رئیس سابق کمیته اجرایی باکمن می­گوید: "ما باید از سیستم­های ارتباطی خود برای به اشتراک‏گذاشتن دانش آشکار و پنهان تا حد امکان استفاده کنیم تا افراد همواره از پشتیبانی کامل شرکت اطمینان داشته باشند و در مواجهه با رقابت احساس تنهایی نکنند."

به وضوح دیده می­شود که مدیران شرکت به عنوان مربی دانش رفتار می­کنند. «باب باکمن» به طور مرتب با کارکنانی که سهم کمی در تسهیم دانش دارند، تماس می‏گیرد و از آنها سؤال می­کند که آیا مشکلی بر سر راه وجود دارد، نیازمند آموزش هستید یا خیر و همچنین از آنها می­پرسد که رهبری چه کمکی می­تواند به آن‏ها بکند. تسهیم دانش و همکاری در حال حاضر به عنوان یک ضرورت و باید سازمانی در دستور کار همه افراد قرار گرفته است. شرکت با تاکید بر اینکه نیاز به تعریف یک سمت مجزا تحت عنوان CKO نیست، زیرا بخشی از نقش‏های تمام مدیران شرکت دربرگیرنده رهبری دانش است.

باب باکمن در رابطه با فرهنگ دانشی می‏گوید: تمرکز ما 90 درصد بر روی تغییر فرهنگ و 10 درصد بر روی تغییر تکنولوژی بوده است. تکنولوژی بخش ساده ماجراست... تمرکز باید بر روی تغییر فرهنگ و نحوه حرکت به سمت یک مدل ارتباطی شبکه­ای باشد. شرکت باکمن اعتقادی به طبقه‏بندی دانش ندارد چرا که آنها نیازمند دستیابی سریع به اطلاعات هستند و معتقدند که تگ گذاری زمان بر و بی‏ فایده است (در باکمن نیاز بیشتر حول همکاری است تا نشر محتویات ساخت­یافته)

«باب باکمن» می­گوید: "ما نمی­خواهیم برای کسب اندکی اطلاعات منتظر بمانیم، نمی‏خواهیم همواره در دسترس بوده یا منتظر کسی باشیم تا آن را کدگذاری کند، ما تحمل این انتظار طولانی را نداریم." آنها از طریق مخزن اسناد، ابزار همکاری مایکروسافت، ابزار یادگیری الکترونیک و یک موتور جستجو به تمام اطلاعات دسترسی دارند.

هزینه های انجام شده برای مدیریت دانش

هزینه کل برآورد شده برای اقدامات مدیریت دانش و یادگیری در داخل شرکت باکمن برابر 7500 دلار به ازای هر کارمند در هر سال است یا به تعبیر دیگر 10.5میلیون دلار کل هزینه­های سالیانه شرکت (شامل کلیه هزینه­های سخت­افزاری، نرم­افزاری و شبکه­ای مرتبط با تسهیم دانش و ابزارهای همکاری)

منافع حاصل از مدیریت دانش

-  افزایش 50 درصدی فروش محصولات جدید نشانگر رشد شدید سود حاصل از نوآوری است؛

-  افزایش 51 درصدی فروش هر یک از همکاران؛

-   تقلیل هزینه­های عملیاتی هر یک از شعبات به 93 درصد؛

-   هزینه‏های آموزشی مرکز یادگیری از 1000 دلار در ساعت به 25-40 دلار کاهش یافت؛

-   سرعت کلی پاسخ­دهی به مشتری از چند روز و هفته به چند ساعت بهبود یافت؛

 

وحید اسلامی
نزدیک به 8 سال از عمر این وبلاگ می گذرد. اینجا بخشی از پایگاه تجربیات کاربردی من در حوزه مدیریت دانش، مالکیت فکری و توسعه دانش بنیان است. به مدیریت دانش متعارف و تاریخ مصرف گذشته اعتقادی ندارم چون آن را موثر نمی دانم. این متفاوت دیدن و نوبینی در مدیریت دانش را سعی کرده ام در نوشته هایم بیاورم. باشد که با حمایت ها و ارائه نقطه نظرات خود، بنده را در این مسیر یاری نمائید. شماره تماس: 09125795576 (وحید اسلامی) ایمیل: Ve_eslami@yahoo.com
نویسندگان وبلاگ:
مطالب اخیر: